Trafiken på första delen av banan öppnades 1856, stationshuset
var klart 1858. Det byggdes också en banhall, som täckte fyra
spår. Godsmagasin, lokstall och verkstad byggdes ungefär
där den efter Nils Ericson namngivna busstationen numera ligger.
|
|
| Stationshuset byggdes också om. I samband
med detta inträffade den 14 mars 1923 en brand, möjligen när man brände bort gammal färg. Bilderna, från
Sveriges Järnvägsmuseum, togs av SJ byggnadsbyrå. Ovan syns brandkåren (dåtidens räddningstjänst)
i aktion på Drottningtorget. Nedan stationshusets fasad mot Drottningtorget efter branden. |
Två kontorsdamer
ser glada ut, de har nämligen räddat sina skrivmaskiner och en
del av kontorsmöblerna upp på taket till en icke brinnande del
av stationshuset. Bakom "friluftskontoret" syns centralpostkontoret under
byggnad (det fanns för övrigt ett stickspår till byggarbetsplatsen).
Skorstenarna i bakgrunden hörde antagligen till Pripps bryggeri.
Oersättliga handlingar brann upp, men trafiken påverkades inte. |
Sidan uppdaterad den 20 september 2025