Statens Järnvägar under andra världskriget

Tågindragningar

1939

       Med hänsyn till de svårigheter, som befarades uppstå på grund av 
krigsutbrottet för landets försörjning med driv- och smörjoljor, vidtog
styrelsen omedelbara åtgärder för att nedbringa förbrukningen härav.

Den 3 september utfärdade styrelsen telegrafisk order till
linjemyndigheterna om inställandet fr.o.m. följande dag (d.v.s. den 4
september då vintertidtabellen skulle trätt i kraft) av ett stort antal
rälsbuss- och motorvagnståg. De sålunda indragna tågen representerade
7.853 tågkilometer och berörde dåvarande 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15,
16, 17, 21 ocg 23 trafiksektionerna. Allmänheten meddelades härom dels i
radio den 3 september på aftonen, dels genom ett för ändamålet särskilt
tryckt anslag "Meddelande nr 1", som anslogs å stationerna.

Nya tågindragningar, som berörde 7, 8, 9, 10, 12, 17, 19, 20, 21 och
23 trafiksektionerna, påbjödos den 8 september att gälla fr.o.m. den 11,
och underrättades allmänheten härom dels i radio den 8 september, dels
genom tryckt anslag å stationerna, "Meddelande nr 2". För att ytterligare
spara på flytande bränsle ersattes från och med den 11 och 15 september en
del rälsbuss- och motorvagnståg med loktåg. Sammanlagt indrogos under
september månad 10.913 tågkm av rälsbuss- och motorvagnståg. 2.587 tågkm
av nämnda tåg ersattes med loktåg.

En förbättring i oljetillgången inträdde under oktober månad, så att
vissa tidigare indragna tåg åter kunde insättas.
Antalet indragna tågkm av rälsbusståg utgjorde den 1 november cirka 25% av
det tidstabellsenliga.

Bland övriga, för allmänheten mera viktiga tågindragningar, som
vidtogos, må nämnas, att dagsnälltågen 51 och 52 inställdes å sträckan
Karlstad-Charlottenberg fr.o.m. den 18 september, enär motsvarande tåg då
inställdes å norska sidan. Samtidigt indrogs restaurangvagnen i tågen 51
och 52.

Fr.o.m. 9 oktober indrogos dagsnälltågen 47 och 48 Göteborg-Malmö
samt anslutningstågen 2028 och 2029 Ängelholm-Hälsingborg F.

1940

                   Den efter hand alltmera tilltagande knappheten å smörj- och 
brännoljor samt nödvändigheten att spara på utländskt lokomotivbränsle
tvingade styrelsen att vid olika tidpunkter vidtaga ytterligare
restriktiva åtgärder, främst då tågindragningar, för att nedbringa
drivmedelsförbrukningen.

Fr.o.m. den 1 mars indrogos ett stort antal snäll-, person- och
motorvagnståg, motsvarande 11.784 tågkm pr dag och fr.o.m. den 15 maj
ytterligare ett antal tåg, motsvarande 10.590 tågkm pr dag. Bland de tåg,
som indrogos den 1 mars, må nämnas dagsnälltågen nr 47 och 48
Stockholm-Göteborg, nr 43 och 44 Göteborg-Malmö samt nr 75 och 76
Krylbo-Mjölby. Nattsnälltågen nr 11 och 12 Stockholm-Malmö omlades
samtidigt att gå över Nyköping istället för över Falköping.
 
Bland tåg, som indrogos den 15 maj, voro nattsnälltågen nr 1 och 2
Stockholm-Trelleborg, nr 13 och 14 Stockholm-Laxå, nr 31 och 32
Charlottenberg-Laxå samt nr 37 och 38 Göteborg-Malmö.

Av nedanstående tabell framgår närmare, huru tågindragningarna den
15 maj gjorde sig gällande inom olika tågslagsgrupper.

Inbesparade Snälltåg Persontåg Rälsbuss- Motor- Summa
tågkm per (utom räls- tåg vagnståg
dag buss- och
motorvagns-
tåg
-------------------------------------------------------------------------
Fr. den 1 mars 2230 8166 1081 307 11784
Fr. den 15 maj 2744 4016 3596 234 10590
-------------------------------------------------------------------------

Ursprungligen var det avsett att tidtabell nr 139 skulle ha gällt till 19
maj 1940, då tidtabell nr 140 skulle ha trätt i kraft. För att motverka
den utvidgning av tidtabellen, som normalt sker vid sommartidtabellens
ikraftträdande, prolongerades tidtabell nr 139 att gälla fr.o.m. 30 juni
1940.

Fr.o.m. den 1 juli indrogos i kolbesparande syfte tågen 2423 och
2424 mellan Boden och Långsele. Som ersättning för dessa tåg förändrades
snälltågen 21 och 22 till persontåg Långsele-Boden med uppehåll vid
mellanstationerna å nämnda sträcka.

Bland övriga åtgärder, som vidtogos under året och som ägde samband
med tågindragningarna, kan nämnas, att styrelsen vid utfärdandet av
bestämmelsen för ombesörjandet av midsommartrafiken 1940 föreskrev, att
extratåg icke finge anordnas å ångdrivna linjer.

Genom cirkulär nr 209/1940 skärptes bestämmelserna i
sovvagnsföreskrifterna angående insättandet av förstärkningsvagnar och
föreskrevs, att det härför skulle krävas att minst 40% av det ordinarie
sovplatsutrymmet skulle vara övertecknat.

I cirkulär nr 548/1940 föreskrevs, att förstärkningssovvagn i tågen
93 och 94 Ånge-Boden icke finge insättas med mindre än att det
övertecknade utrymmet uppginge till minst 75%.

1941.

                  Den alltjämt stegrade godstrafiken tvingade styrelsen att vidtaga 
olika åtgärder i lokbesparande syfte. Av denna orsak inställdes fr.o.m.
den 1 mars nattsnälltågen nr 37 och 38 å sträckan Ängelholm-Malmö och de
vagnar, som gått i dessa tåg, framfördes i stället häremellan i tågen 1891
och 1856. Tåg 2011 Ängelholm-Hälsingborg indrogs vardagar och sittvagnar
medfördes istället i tåg 5153 från Ängelholm, som senarelades med
anslutning från tåg 37. Sovvagnen Oslo-Hälsingborg indrogs samtidigt.

Tåg 37 inställdes från ovannämnda tidpunkt även å sträckan
Malmö-Trelleborg och de direkta vagnarna framfördes istället i tåg 11.

Med hänsyn till nödvändigheten att spara utländskt lokomotivbränsle
vidtogos från den 1 maj 1941 avsevärda tågindragningar å ett stort antal
icke elektrifierade linjer. Å flertalet av de linjer, som berördes av
indragningarna, inställdes en del tåg vissa dagar i veckan. Å några linjer
omarbetades tidtabellen helt, varvid dels tågantalet minskades, dels så att
vedeldning skulle kunna införas, efterhand som härför lämplig ved kunde
anskaffas. Flertalet av de i trafik varande bensin- eller oljedrivna
motorvagnarna ersattes av loktåg eller gengasdrivna rälsbussar, och i
några fall ersattes även loktåg av gengasdrivna rälsbussar.

Från den 1 maj framfördes sovvagnarna Stockholm-Storlien och
Stockholm-Härnösand i tågen 23 och 24 endast till Östersund resp.
Sundsvall

En detaljerad redogörelse för de fr.o.m. den 1 maj vidtagna
åtgärderna finns intagen i cirkulär nr 361/1941.

Av nedanstående sammanställning framgår närmare minskningen resp.
ökningen fr.o.m. den 1 maj av antalet tågkm pr dag samt ökningen och
minskningens fördelning på olika tågslag.

Ångtåg Motorvagnståg Rälsbusståg
------------------------------------------------------------------

Minskning 3410 706 -

Ökning - - 1135

I lokbesparande syfte indrogos fr.o.m. vintertidtabellens ikraftträdande
den 1 september 1941 förutom de för sommartrafikens avveckling insatta
snäll- och persontågen även dagsnälltågen nr 47 och 48 mellan Stockholm
och Göteborg, vilket även föranledde dels indragningar, dels ändringar av
tidtabellen för tåg å anslutande linjer. En detaljerad redpgörelse för de
genomförda åtgärderna finnes intagen i cirkulär nr 610/1941

1942

            På grund av den alltjämt synnerligen kraftiga godstrafiken blev det 
nödvändigt att i lokbesparande syfte vid olika tillfällen göra
indragningar av personförande tåg till förmån för godstågen.
 
Fr.o.m 1 februari indrogs sålunda tåg 432 å sträckan Krylbo-Storvik.
I motsatt riktning framfördes tåg 433 endast mellan Fors och Krylbo och
endast vardagar.

I syfte att dels bereda plats i tidtabellen, dels frigöra elektrolok
för de alltmer ökade transporterna för landets försörjning med livsmedel,
foder och ved inställdes ett antal snäll- och persontåg och i samband
därmed vidtogos vissa andra tidtabellsändringar. Bland de vidtagna
åtgärderna kunna nämnas:

Stockholm-Malmö

Dagsnälltågen nr 17 och 18 inställdes å sträckan Malmö-Alvesta.
Direkta 2 och 3 klass sittvagnar framfördes Stockholm-Alvesta-Malmö i
tågen 17-103 och 1704-18.

Stockholm-Göteborg

Dagsnälltågen nr 27 och 28 inställdes å hela sträckan
Stockholm-Göteborg. Den direkta 2 och 3 klass sittvagnen Stockholm-Oslo
över Laxå överflyttades från det inställda tåg 27 till tåg 121. I motsatt
riktning överflyttades de direkta 2 och 3 klass sittvagnarna
Charlottenberg-Stockholm från det inställda tåg 28 till tåg 122.
I tågen 121 och 122 framfördes restaurangvagn Stockholm-Göteborg.

Göteborg-Malmö

Tågen 1854-40 inställdes Malmö-Halmstad-Göteborg samt samt tågen
1471 Göteborg-Hälsingborg F och 1867 Ängelholm-Malmö.
Stockholm-Ånge

Nattsnälltågen 23 och 24 indrogos å sträckan Stockholm-Ånge. I
samband härmed överflyttades de direkta sov- och sittvagnarna från
Östersund och Storlien till Stockholm å sträckan Ånge-Stockholm till tågen
21 och 22. Då tågvikten i sistnämnda tågmåste begränsas, indrogos
sovvagnarna Stockholm-Sundsvall och Stockholm-Långsele. För att kunna
begränsa antalet sittresenärer i tåg 22 från Stockholm C föreskrevs, att
för tillträde till nämnda tåg de resande skulle vara försedda med
platsbiljetter, vilka voro onumrerade och avgiftsfria och utlämnades
tidigast tre dagar före avresan.

Krylbo-Mjölby

Snälltågen 75, 76, 77 och 78 inställdes Mjölby-Krylbo. varjämte
persontågen 648 och 663 inställdes Örebro-Hallsberg.
 
En detaljerad redogörelse för de gjorda tågindragningarna och för
vidtagna åtgärder i samband med därmed finnes intagen i cirkulär nr
252/1942.

Av nedanstående sammanställning framgår närmare minskningen av
antalet tågkm pr dag samt fördelningen på olika tågslag och
trafiksektioner.

Indragna tågkm pr dag fr.o.m. 2 mars 1942.

Trafiksektion Snälltåg Persontåg Summa Anm
---------------------------------------------------------------------
1, 3, 15 1980 912 2892
Stockholm-norrut m.fl.
4, 5, 6 912 467 1379
Stockholm-Göteborg
9, 10, 12 151 538 689 Västkusten
2, 10, 11 364 513 877
Stockholm-Malmö
---------------------------------------------------------------------
Summa 3407 2430 5837

Fr.o.m. den 1 maj återinsattes några av de tåg som indrogos 2 mars
1942. Sålunda anordnades åter tågen 27 och 28 mellan Stockholm och
göteborg och tågen 17 och 18 även på sträckan Alvesta-Malmö.

Förutom de inskränkningar i tidtabellen för personförande tåg, som
normalt vidtages vid övergång till vintertidtabellen genom slopandet av
för sommarsäsongen speciellt anordnade tåg, inställdes fr.o.m. den 15
september ytterligare ett antal personförande tåg i syfte att frigöra
elektrolok för godstågsrörelsen. Viktigare tåg, som inställdes av denna
orsak, voro dagsnälltågen nr 47 och 48 Stockholm-Göteborg, nr 44
Malmö-göteborg, nr 75, 76, 77 och 78 Mjölby-Krylbo samt nattsnälltågen nr
23 och 24 Stockholm-Ånge. Dessutom inställdes en del persontåg och
vidtogos vissa ändringar i tidtabellen för tåg å anslutande linjer.
En detaljerad redogörelse härom återfinnes i cirkulär nr 706/1942.

Vidare till TÅGFÖRINGEN

     
SJ under andra världskriget

Startsidan