Den mekaniska frigivningsapparaten. Bilden ovan från [SJ 1906 del II sid 498], bilden till höger är tagen i januari 1918 (Sveriges Järnvägsmuseum Gävle) |
Det finns två skyltar ovanför tre av vevarna. Två av dessa torde gälla tågvägar som signaleras med de tvåvingade semaforerna. Dessutom har sannolikt den i efterhand tillkomna infartstågvägen från Röstånga lagts på en av de vevar som tidigare frigav endast en tågväg |
Bilden på den delvis öppnade apparaten i ställverk
II togs i januari 1918, och kommer från SJ:s tredje distrikt
(Sveriges Järnvägsmuseum Gävle)
Bilden till höger togs i januari 1918, och det är mycket troligt att ställverk I ovan avbildades vid samma tillfälle. Båda bilderna från tredje distriktets material i Göteborgs landsarkiv. |
|
Nedan syns norra delen av bangården med ställverk
II. Frigivningsapparater på varje plattform samt i stationshuset.
På denna dessvärre otydliga bild syns ställverk
II samt ett stort antal huvudsignaler. Eftersom signalerna har
ogiltighetsmarkering är bilden troligen tagen innan säkerhetsanläggningen
togs i bruk 1918 (Göteborgs landsarkiv)
Ovan syns från vänster stins K. Lilliedahl, fsts A. Liljenroth, tb 1202 C.H.
Gustafsson och tb 1507 G. Svensson. Bilden, från Sveriges Järnvägsmuseum tagen
cirka 1920 och förmedlad av Ragnar Hellborg. .
|
|
|
Ovan: Denna bild bör
visa nedtagning av semaforer på 1930-talet. Vad som antagligen är
bryggstolpar för kontaktledning syns dels omedelbart framför
ställverkshuset, dels till höger om huset.
.Till vänster: Kabelfördelningshus monteras. Denna bild, liksom den med folk på ställverkshusets balkong, ser lite ålderdomliga ut. Möjligen skulle de kunna tänkas ha tagits i samband med byggandet av signalsäkerhetsanläggningen på 1910-talet. |
Ovan: Färdigmonterat kabelfördelningshus Till höger: Lockat fastskruvat
|
|
Ovan: Kabelskarvbox |
[Instruktion 1935]
Här visas tre utsnitt ur ritning C4993, som visar anläggningen efter ombyggnaden (Sveriges Järnvägsmuseum, Gävle)
Nästa ritningsutsnitt visar utfarterna mot Landskrona (högst
upp), Klippan, Hässleholm och Kristianstad (utfartssignalerna
M, R och Z). Det finns några korta spårledningar
(isolerskenor) kombinerade med rälskontakter. Dessa används
antagligen för automatisk upplåsning av tågväg
när sista axeln passerar.
På det tredje ritningsutsnittet syns de vägskyddsanläggningar
vars bommar fälls från ställverk II. Bommarna
har elektriska drivanordningar (troligen installerade i samband med ombyggnaden),
och lyfts automatiskt. Fällning sker med fyra fällbomsställare
ovanpå ställverksapparaten. Skulle eldriften fallera, får
man hämta de handvevar som förvaras i ställverk
II. Det finns förstås även handvevar för växelomläggning.
Till vänster syns instrumenttavlan som den såg ut 1918
[SJ ritning C15128 daterad 1918-02-25]Sidan uppdaterad den 6 januari 2014