Tjenstgörings-Reglemente
vid
STATENS JERNVÄGAR
1862


KAP. II.

Säkerhets- och Försiktighetsmått.

§   1.

Den första och vigtigaste skyldigheten all tjenstgöring å jernväg är det säkra skyndsamma fortskaffandet af  passagerare och gods, och tillhör det derför enhvar af jernvägens tjenstepersonal att, i händelse  något tillfälligt hinder för trafiken på banan upptäckes, detsamma,  så fort sig göra låter, undanrödja; alltid först  ihågkommande att genom rätt signal varna ankommande tåg.  Hvarje vårdslöshet och försummelse i vidtagne   åtgärder för att skydda lif och egendom straffas  på det  strängaste, äfven om ingen olycka inträffat.  —   Sker  någon skada, är den felaktige dessutom underkastad bestraffning enligt lag.

§   2.

Hvad härefter anbefalles för bantåg gäller äfven för ensamt lokomotiv, och intager då lokomotiv-föraren konduktörens ställe.

§   3.   Hufvudspåret fritt

Ensamt lokomotiv eller lös vagn får ej stå på hufvudspåret, utan skola sådane vara ställde på sidospår, och vagnarne der vara väl stängde. Isynnerhet är detta högst nödvändigt om nätterna, och skola, der fasta klotsar finnas öfver sidospåren, desamma vara tillåsta.

§   4.  Rörelser å hufvudspåret skyddas

Lokomotiv eller vagn   får  ej bringas öfver   hufvudspåret, eller in på detsamma från sidospår, utan att signalkarl är derom underrättad, och stoppsignal varit tillräcklig tid uppe, för att varna ett kommande tåg.  På samma sätt  förhålles, när helst något hinder för  tågs gång ställes på  banan; och är detta synnerligen vigtigt att ihågkomma vid mellanstationer.

§   5.  Befäl å station

Hvar och en som förer befäl, eller tjenstgör vid ett tåg eller lokomotiv, står under stations-inspektorens order så länge tåget eller lokomotivet är inom stationen; och får  ingen föra lokomotiv eller tåg på banan utan att ega full kännedom om gällande föreskrifter i hvad som rörer bantågs gång och signaler m. m., eller utan att vara försedd med behörig tidtabell.

§   6.   Rätt afgångstid

Bantåg får ej lemna  station utan stations-inspektorens tillåtelse, och aldrig före den för tåget bestämda afgångstiden, ej heller förr än Tio  (10) minuter efter ett framför gående tåg.

§  7.  Snöyra

Om  stark  snöyra skulle inträffa  så att det befaras att bantåget ej  kan framgå till nästa station, bör detsamma icke afsändas, synnerligen om det ej är full dager.

§   8.   Afstånd mellan tåg

Bantåg  eller  ensamt  lokomotiv får ej nalkas ett framför gående på närmare distans  än 2000 fot, så vida icke serskildt derom är anbefaldt.

§   9.  Befäl å tåg

Sedan ett  tåg lemnat stationen har konduktören högsta befälet på detsamma, och skola hansorder af all till tåget hörande betjening  åtlydas. Lokomotivföraren har dock ansvaret  för tågets  säkerhet och rätta fart,  i enlighet  med tidtabellen och öfrige föreskrifter. Om genom olyckshändelse eller bristfällighet å  vagn eller lokomotiv,  eller genom  annan  tilldragelse, tåget kommer att stadna på banan, är lokomotivföraren  den, som anordnar de åtgärder,  hvilka skola vidtagas för att  åter få tåget i gång.  Konduktören deremot skall ansvara för  signaleringen och för vidtagandet af alla i öfrigt erforderlige åtgärder för skyddande samt  vidare  fortskaffande af passagerare och gods, äfvensom för buds afsändande; dock får härvid icke hjelp, och  isynnerhet ej lokomotiv, eftersändas utan lokomotivförarens medgifvande eller begäran. — Anhållan om hjelp eller lokomotiv från en station bör vara skriftlig, eller ske medelst telegraf.

Om lokomotiv eller vagn är eftersänd, får tåget ej röras från stället förrän hjelp-lokomotivet eller vagnen anländt, med mindre än de i §§ 13 och 14 anbefallde försigtighetsmått vidtagas, nemligen att en man går i förväg på 2,400 fots (800 stegs) afstånd, för att medelst signaler varna kommande lokomotiv o. s. v. — Vid ankomsten   till  närmaste station göres halt, och lokomotivet eller ytterligare order inväntas.

Då högre jernvägs-tjensteman anländer till stället öfvertager han befälet, och redan vidtagne åtgärder anmälas till honom.

§   10.   Tågens hastighet

 I och för tågens fart på banan anbefalles  följande:     
                                            
1:o.   Tidtabellen skall så punktligt som möjligt följas, och intet tåg. får afgå före den bestämda tiden.

2:o.   Passagerare-tåg eller ensamt lokomotiv får aldrig,  äfven på rak och  horisontel  bana, gå med större hastighet än 5   mil i timman eller 3000 fot i minuten,  blandadt  gods-  och  passagerare-tåg ej  hastigare än  4  mil  i timman eller 2,400 fot  i minuten, och ensamt godståg ej hastigare än 3 mil i timman eller 1800 fot  i minuten.

3:o. Banföreningar få ej passeras med större hastighet än 1 1/2 mil i timman eller 900 fot i minuten, och sido-eller korsspår ej hastigare än 4 mil i timman eller  600  fot i minuten.

4:o.   Farten skall saktas:
då station passeras;                 
»   motvexel  nalkas;
»   ett annat tåg är synligt i sidospår;
»   tåg går genom spår-vexel;
»   menniskor, djur eller andra hinder synas på banan, eller grindar befinnas öppna och kreatur äro i närheten ;
»   signalerna  ej kunna rigtigt urskiljas,  eller signal alldeles saknas der den skulle finnas;
»   skarp   kurva,   djupa   sprängningar eller bro passeras;
»   varsamhets-signaler visas, eller annat föremål upptäckes på banan, hvilket kan anses såsom varning.
5:o. Vidare skall tåget med synnerlig uppmärksamhet och varsamhet föras fram:
då  banan repareras eller något fel derå förefinnes, äfvensom
då  under  dimma eller  snöyra  vägöfvergångar eller stationer nalkas; och bör härvid hvisslan ofta ljuda.
6:0.   Utför lutningar på banan får tåg aldrig gå med starkare fart, än att full kontroll kan hållas med bromsarne.

§  11.  Bromsning

Bromsarne skola alltid varsamt användas, och böra i allmänhet, då ett tåg skall stadna, de eftersta åtskrufvas först. Om något är felaktigt på lokomotivet eller någon fara är för handen, skola dock alla bromsarne skyndsamt och med kraft åtskrufvas. Så snart ett tåg stadnat på horisontel bana skola bromsarne lossas.

Om möjligt är, bör undvikas att stadna ett tåg på broar, vägöfvergångar, brantare stigningar på banan eller under vägbroar.

§  12.   Reglor för tågs stadnande

Då ett tåg skall stadna bör noga tagas i betraktande, om rälerna äro våta eller islupna,  äfvensom  tågets tyngd, emedan dessa omständigheter i hög grad inverka på tiden för ångans afstängande och bromsarnes användande; och bör tåget aldrig nalkas en station med sådan fart, att bromsarne behöfva häftigt åtskrufvas.

§   13.    Tåg stadnar eller föres tillbaka

Sedan ett tåg är afsändt på banan, får de endast gå framåt och icke stadna förrän vid ankomst till station.  Skulle dock genom olycka eller annan oförutsedd händelse ett  tåg stadna på banan, skall i främsta rummet dragas försorg om passagerarnes säkerhet, och signaler, till skydd emot efterkommande tåg, skyndsamt anbringas, såsom uti Kap. III föreskrifvet är. Sedan det hinder blifvit undanröjdt, som föranledt uppehållet, skall tåget genast fortsätta. Om behöfligt är, skall genom signaler, telegraf eller ilbud närmaste station om händelsen underrättas, på det hjelp må erhållas; och må ingen af jernvägens betjening eller extra arbetare vägra eller undandraga sig att utföra hvad dem vid dylika tillfällen anbefalles af befälet vid tåget, eller af den vid stället närvarande som högsta befälet hafver. — Om ett tåg ovilkorligen måste föras tillbaka, får det ej ske utan att en man går hela tiden i förväg långs banan på ett afstånd af minst 2,400 fot (800 steg) före tåget, härunder visande signal för att stoppa ett kommande tåg; tågets fart får ej öfverstiga den hastighet, hvarmed en karl med skyndsamhet kan gå framför lokomotivet, och ånghvisslan skall ofta ljuda. Vid ankomst till närmaste station  skall halt  göras.

§   14     Del af tåg lemnas efter

Om   någon del af ett tåg måste lemnas efter på banan, skall alltid genom närmaste signalkarl eller banvakt dragas försorg om att signal visas på behörigt afstånd, och i god tid, för att varna efterkommande tåg; och bör en man qvarstadna för att vakta vagnarne. Anmälan skall härom göras vid tågets framkomst till närmaste station för att få de lemnade vagnarne afhemtade. Efterkommande lokomotiv får ej skjuta fram sålunda lemnade vagnar, utan att samma försigtighetsmått dervid vidtages, som då tåg föres tillbaka (se § 13), nemligen att en man hela tiden går framföre för att stoppa möjligen kommande lokomotiv, så vida ej skriftlig försäkran kommit från den station, dit tåget anländt, att intet lokomotiv sändes till möte, och att således banan är fri. Sändes lokomotiv tillbaka för att upphemta lemnade eller lossgångna vagnar, måste det med mycken försigtighet gå tillbaka, och ånghvisslan skall ofta ljuda.

§.  15.  Vagn går loss

Om under gång en del af tåget skulle gå loss, böra bromsarne på den lossgångna delen genast hårdt ansättas; deremot får lokomotivet och den främre delen af tåget ej stadna, förrän den eftersta eller lossgångna delen står fullkomligt stilla; och skall sedan den främre delen långsamt och försigtigt skjutas tillbaka, för att åter tillkopplas.

§  16   Skadad vagn
.
Om   vagn  är så illa skadad, att den ej vidare kan fortgå  i tåget,  måste den skyndsamt   undanskaffas,  så att hinder för trafiken ej må förorsakas.

§   17.  Eldsvåda å tåg

Om  eld upptäckes  å  ett tåg, skall detsamma bringas att stadna så fort som möjligt, signal för att varna efterkommande tåg utsättas, och den brinnande vagnen med det snaraste från de andra afskiljas. Intet försök att med tåget uppnå tillgängligt vatten får göras, om detta är mer än omkring 1000 fot aflägset. Med så mycket vatten som kan undvaras från tendern försökes släckningen.

§   18 .  Extra tåg      

Extratåg bör ej afsändas utan att vara bekantgjordt långs linien. Skulle ett extratåg dock komma att följa tätt efter ett ordinarie, och tiden ej medgifva att på förhand härom underrätta, får ej förglömmas, att vid den station, hvarifrån extratåg skall följa, de tågsignaler anbringas, som i kap. III, § 37 för extratåg föreskrifne äro; och skall konduktören å framför gående tåg erhålla en skriftlig underrättelse om extratåget, hvilken underrättelse äfven skall förevisas lokomotivföraren. —   I  detta  sednare  fall, då tåg följer så  tätt  efter ett annat, att det genom signaler  å det framför gående bekantgöres, anses  båda tågen som  delar af ett och samma,  ehuru de ej få gå närmare hvarandra,   än  med minst   10 minuters mellantid.  Detta bör noga ihågkommas vid de   stationer der  tåg skola mötas och invänta hvarandra (se vidare § 19).— Då extratåg är bekantgjordt, vare sig genom meddelande  långs linien eller genom signal på föregående tåg, får ingen, som dermed skall taga befattning,  lemna sin post, förrän äfven extratåget passerat.


Kongl. Styrelsens för Statens jernvägstrafik

Cirkulär (N:o 64)
utfärdadt den 23 Mars 1865,
innehållande

Tillägg till Tjenstgöringsreglementets

Kap. II § 18.

Utsändes extratåg eller ensamt lokomotiv, utan att sådant kunnat, på sätt tjenstgöringsreglementets Kap. II § 18 bestämmer, förut bekantgöras, får tågets hastighet ej öfverstiga två och en half mil i timmen, så vida ej Intendenten i särskildt fall annorlunda förordnar; och skall tjenstepersonalen på detta tåg eller lokomotiv, i hvad på hvar och en beror, ställa sig till efterrättelse, förutom hvad tjenstgöringsreglementet och för tillfället utgifna order innehålla, följande föreskrifter, neml.:     

att med största uppmärksamhet iakttaga alla signaler, som af banans bevakning eller arbetsmanskap gifvas,
att med yttersta försigtighet nalkas vägöfvergångar, rörliga broar, banföreningar och stationer, samt
att i allmänhet framgå med den varsamhet att tåget kan i händelse af fara stoppas.

Stationsföreståndaren å den station, hvarifrån lokomotivet eller extratåget utgår, skall till lokomotivföraren och, då vagnar medfölja, äfven till konduktören eller den som dennes tjenst förrättar, öfverlemna en utskrift af den för ifrågavarande fall af trafikdirektören utfärdade order eller tidtabell; och skall såväl lokomotivföraren  som konduktören,  på en annan vid stationen qvarvarande utskrift af samma order,  teckna sitt namn såsom erkännande att ordern blifvit af honom, på sätt nämndt är, emottagen samt riktigt uppfattad. Stockholm som ofvan.
C. O. TROILIUS.
.                     G. Limnell,, 
Stockholm, tryckt hos Joh.  Beckman, 1865.


§   19.  Tåg skola mötas

I tidtabellerna är anmärkt vid hvilka stationer tåg skola möta eller passera hvarandra; och anbefalles härvid följande, som, vid tjenstens förlust och ansvar enligt Kongl. Maj:ts fridlysningsstadga, skall med största noggrannhet iakttagas och åtlydas af stations-inspektorer,  konduktörer  och lokomotivförare,  samt  alla öfrige som vederbör
:
1:o. Det till stationen inkomna tåget får ej vidare afgå, förrän äfven det väntade tåget har på stationen fullständigt inkommit och stadnat, samt upplysning erhållits: -
att intet extratåg kommer efter;
att intet hinder för tågets gång förefinnes, och
att ingen vagn är lemnad efter på banan.
Om ett extratåg följer ett annat, och endast genom signaler på framförgående är  bekantgjordt, ihågkommes:

att båda tågen anses endast som delar af ett och  samma,  och
att således extratåget skall inväntas, såväl som det framför detsamma gående ordinarie.
2:o. Skulle ett tåg, som vid station har att invänta ett annat, blifva uppehållet i 20 minuter efter den utsatte afgångstiden, utan att det väntade tåget är synligt, skall stations-inspektoren genom telegraf långs linien efterhöra hvarest det befinner sig, och skall sådan förfrågan skyndsamt besvaras äfvensom upplysning lemnas, huru länge det väntade tåget anses ytterligare blifva uppehållet. — Om stationsinspektoren, genom de underrättelser han sålunda erhållit, blifvit öfvertygad om att tåget måste vänta ytterligare 1 timma, skall han per telegraf härom underrätta trafik-direktören, som då anbefaller hvilka åtgärder skola vidtagas; härvid ihågkommande att passagerare-tåg böra alltid i första rummet, med minsta uppehåll, fortskaffas.

3:o. Om trafik-direktören anser nödigt att tågen skola förändra mötesplatser, förfares dervid sålunda:

Han afsänder per telegraf order långs linien, att nämnde tåg skola qvarstadna å de stationer, der de för tillfället äro. På de vid stationerna utskrifne depescherna teckna konduktörer och lokomotivförare sina namn, såsom erkännande af delfångne order. Stations-inspektorerna inrapportera att ordern blifvit  åtlydd.

Härefter anbefaller trafik-direktören nya mötesplatser, och skall vid dessa iakttagas detsamma som vid ankomst till mötesplatser i allmänhet föreskrifvet är.

En afskrift af telegrafdepeschen lemnas till konduktören,  och en  till lokomotivföraren, och på den hos stations-inspektoren qvarblifvande depeschen tagas deras erkännanden af delfångna och förstådda  order. Sedan detta är verkstäldt, rapporteras härom till  trafik-direktören,  hvarefter tågen afsändas och gå enligt den till konduktörer och  lokomotivförare utlemnade  telegrafdepesch, hvilken nu utgör ny tidtabell,  hvarefter de hafva sig att rätta.
4:o.   Skulle tåg som inkommit till en station af någon oförutsedd händelse ej  tills vidare derifrån kunna afgå, skall sådant skyndsamt rapporteras till trafikdirektören, som vidtager nödige mått och steg, så att  ej den öfriga trafiken å banan hindras eller uppehälles. Om tåg stadnar på banan mellan tvänne stationer, skall,  så snart underrättelse derom kommit  till endera  stationen, trafik-direktören genast  derom underrättas.  Om order sedermera ankomma  till någon station att nämnde tåg, åter i gång, skall qvarhållas, böra stoppsignaler derstädes i så god tid visas, att tåget ej må passera. Konduktörens och lokomotivförarens erkännanden tagas å ordern, såsom förut anbefaldt är.

5:o. Vid telegrafering, äfvensom i allmänhet, benämnas ordinarie tågen enligt deras rigtning, beskaffenhet och n:o, t. ex. »Nedg. passageraretåg N:o 4». Extra tåg benämnas enligt deras rigtning samt tiden för afgång från utgångsstationen, t. ex. »Uppg. extra tåg, Göteborg   10,30' f. m.»

6:0. Om telegraf ej finnes eller är obrukbar, måste tåg ovilkorligen invänta hvarandra vid de bestämda mötesplatserna, tilldess order genom ilbud hinna ankomma.

§   20.   Mötesspår fritt

Vid  de  stationer, der serskilda sidospår finnas för införande af tåg som skall invänta ett passerande tåg, få dessa sidospår aldrig användas till annat ändamål.

§   21    Ballastspår

Då ballasttåg inkommit uti sidospår, hvarest arbete skall försiggå, måste genast spårvexeln tillåsas, och blifver förmannen för ballastningen härför närmast ansvarig, äfvensom för spårvexelns tillåsande sedan tåget efter verkstäldt arbete åter utkommit från sidospåret. Likaledes blifver förmannen ansvarig för att tåget ej lemnar sidospåret och passerar hnfvudlinien på andra än härför bestämda tider, äfvensom att alla serskilde instruktioner rörande ballastarbetet noga efterföljas.

§   22.  Reparation å banan

Inga reparationer eller arbeten som förhindraa trafiken få försiggå, utan att säker underrättelse först inhemtats, att intet tåg är på den delen af banan å hvilken arbetet skall verkställas, samt att bestämda order äro gifne till närmaste stationer å ömse sidor, att tåg, som dit ankommer, skall stoppas. Inga dylika arbeten få företagas utan trafik-direktörens kunskap, på det han må vidtaga för trafikens skyddande lämpliga mått och steg. 1,800 fot (600 steg) på ömse sidor om stället, hvarest reparation pågår, skall stoppsignal vara utsatt.

§   23.  Arbetsvagn å banan

Ingen arbetsvagn får vara uti hufvudspåret, utom när den användes i tjensten under banmästares serskilda tillsyn, och då endast på bestämda order, samt sedan alla försigtighetsmått att förekomma olycka i händelse af ett tågs ankomst äro vidtagne. Om genom försummelse dylik vagn finnes på banan och tåg höres komma, skall vagnen genast kastas ur spåret och tillräckligt utrymme lemnas för passerande tåg.

§   24.   Eldsvåda å banan

Om eld upptäckes å banan, skall den som först varseblifver det skyndsamt söka anskaffa hjelp. Hvar och en som utan fara för trafikens säkerhet kan lemna sin post skall ofördröjligen begifva sig till släckningen. — Samma föreskrifter följas i händelse af annan olycka på banan, hvarvid skyndsam hjelp är  af nöden.

§   25.   Eldfarligt gods å station

Om krut eller andra lätt antändbara varor äro lemnade vid en station, böra de genast täckas med en pressenning.
.
§   26.

Rådighet och raskhet vid förekommande olycksfall äro egenskaper som utvisa personalens duglighet och hufvudsakligen bidraga till erhållande af uppmuntran och befordran; börande hvar och en vid tillfällen af olycka ihågkomma, att anordningar som säkert leda till målet i allmänhet bespara mesta tid.

Originaltext till ovanstånde

Kompletteringar och preciseringar genom cirkulär 203  1867


Signaler

Innehållsförteckning för reglementet

Startsidan

 

Sidan uppdaterad den 10 februari 2022