Statens Järnvägar under andra världskriget



Återverkningar av ockupationen av Danmark och Norge den 9 april 1940.

Personvagnstjänsten

      (Handlingar: Pbr P 83/1940. Vc 13/1940, Vc 14/1940, Vc 27/1940.)      

I 1939 och 1940 års drifttjänststatistik återfinnas redogörelser över på
grund av krigsutbrottet (1939) och ockupationen av Danmark och Norge
(1940) vidtagna förändringar i de internationella vagnomloppen - se EWP
gällande fr.o.m. den 15 maj 1939.

Av nedanstående tablå framgår, vilka svenska personvagnar som vid
ockupationen av Danmark och Norge den 9 april 1940 funnos i resp. land
samt när dessa vagnar efter upprepade telegrafiska framställningar
återlämnades:

Land Station från tåg Litt Nr Återlämnad Anm.
------------------------------------------------------------------------
Tyskland Berlin 1 De2 2695 - I
omlopp efter ngn dag
Danmark Köpenhamn 37 Ao1a 1004 20 april i M.
Danmark Köpenhamn 37 D3 3368 20 april i M.
Danmark Köpenhamn 37 F 331 20 april i M. BJ
Norge Oslo reserv Ao1o 1006 21 april i Ko
Norge Oslo reserv Co15 2248 21 april i Ko
Norge Oslo fstv BCo11b 2794 21 april i Ko
Norge Oslo 38 Ao1c 1002 t 37 natt 9/10 april
Norge Oslo 38 ABCo3 2510 t 37 natt 9/10 april
Norge Oslo 38 ACo2c 3242 t 37 natt 9/10 april
Norge Oslo 38 CFo5 1417 t 37 natt 9/10 april
Norge Oslo 38 Do5 2941 t 37 natt 9/10 april
Norge Oslo 38 BCo 75 t 37 natt 9/10 april BJ
Norge Oslo 38 F 333 t 37 natt 9/10 april BJ
Norge Oslo 13/32 DFo1 1357 11 april i Cg i Oslo - lös hjulring
Norge Oslo 13/32 C3d 2345 t 31 natt 9/10 april
Norge Oslo 13/32 C3g 2620 t 31 natt 9/10 april
Norge Oslo 13/32 C3g 3004 t 31 natt 9/10 april
Norge Narvik 22 BCo7a 1207 natt 9/10 april
Norge Narvik 22 CDo2 1230 natt 9/10 april
Norge Narvik 22 F4 25510 natt 9/10 april
Norge Narvik 94 ACo4 2960 11 juli
Norge Narvik 94 BCo7b 2845 natt 9/10 april
Norge Narvik 94 CDo1 2511 10 juli
Norge Narvik 94 Co4a 1018 natt 9/10 april
Norge Narvik 94 CF4 1700 7 augusti
Norge Narvik 94 F4 25367 30 augusti
Norge Narvik 94 F4 25372 15 augusti
----------------------------------------------------------------------------------------------
Summa 28 vagnar

Av här uppräknade vagnar återlämnades ACo4 2960, CDo1 2511, CF4
1700, F4 25367 och 25372 i mer eller mindre skadat skick, den sistämnda så
svårt att den måste nedskrotas. De övriga 4 vagnarna sändes till SJ
verkstäder för reparation. Ersättnings- och reparationskostnaderna
debiterades Norges Statsbanor i en räkning den 16 november 1940 sålunda:

ACo4 rep.kostn 10150:- + utrustning 3687:- = 13837:-
CDo1 1028:-
CF4 1257:-
F4 4100:-
F4 25372 (RIC par 17, mom 8) 3650:-
---------------------------------------------------
Summa kr 23872:-

Räkningen likviderades omedelbart i följande månadsavräkning.

Omedelbart efter ockupationen telefonerade byråchefen militärbyrån
till vederbörande distriktschefer och meddelade, att svenska personvagnar,
även postvagnar, tillsvidare icke fingo framföras till Danmark eller
Norge. Detta meddelande bekräftades den 10 april i ett telegram från
byråchefen persontrafikbyrån till alla distriktschefer och trafik-
inspektörer samt trafikexpeditionen BJ och DJ. Vagnsättsvagnarna
vände således i Hälsingborg F, Mon, Charlottenberg, Storlien och
Riksgränsen; först i början av oktober började genomgående vagnar att
återinsättas, se härom i 1940 års drifttjänststatistik.

Av de norska personvagnar, som ockupationsdagen eller strax efter
inkommo till Sverige, kvartogos 12 st., nämligen:

Ao1a 207 uppställd av BJ i Göteborg
Co2b 342 uppställd i Sveg
CDo2 181 uppställd i Orsa
CFo2c 296 uppställd i Sveg
Fd(åfk) 2024 uppställd i Orsa
Fd(åfk) 6001 uppställd i Orsa
Fd(åfk) 6004 uppställd i Orsa
Fd(åfk) 9001 uppställd i Orsa
F 1008 uppställd i Sveg
?/o2 3342 uppställd i Orsa
?/o2 14147 uppställd i Orsa
GF 5441 uppställd i Orsa

Den 30 maj beordrade byråchefen militärbyrån, att de i Orsa
uppställda 8 vagnarna skulle snarast sändas Charlottenberg för att där
återlämnas till NSB. Övriga vagnar skulle t.v. kvarstå som pant för
svenska vagnar i Norge. Dessutom funnos 2 NSB lok, nr 2 och 110 i Orsa,
även de som pant; samtlig materiel återlämnades dock redan sommaren 1940
till NSB.
Vidare till GENGASDRIFT

SJ under andra världskriget

Startsidan