SJ vägskydd 1940

Klickbar karta som leder vidare till de olika bansektionernas förteckningar över plankorsningar.
Kartan är av något senare datum, därför stämmer indelningen i bansektioner inte helt



 

Förklaring till beteckningar för vägar och skyddsanordningar


Kommentarer

Vid SJ-linjerna var det 1940 vanligt med bommar som manövrerades av stationspersonal. Automaitska anläggningar med ljus- och ljudsignaler var också vanligt förekommande. Ibland enbart ljudsignaler (ringverk) eller ljussignaler. För flera ljus- och/eller ljudanläggningar anges "kunna manövreras från station eller ställverk", vilket antyder att det utöver automatisk funktion också var möjligt att påverka anläggningen manuellt, något som är lämpligt vid växlingsrörelser eller tåg som gör längre uppehåll. Men det kan också tänkas i vissa fall ha varit anläggningar som endast manövreras manuellt, vilket var möjligt vid stationer som ständigt var bevakade eller hade vägvakt i tjänst för en övergång med bommar. För några få ringverksanläggningar vid f d ULB är manuell styrning uttryckligen angiven. 

Fällbommar fick vid denna tid i princip inte vara automatiska, och 1940 var det huvudsakligen enskilda järnvägar som fått dispens för automatiska fällbomsanläggningar. SJ:s enda automatiska fällbommar tycks ha funnits vid Johan Banérsgatan norr om Helsingborg F.

Bevakade grindar

fanns bland annat vid

flera platser på bandelarna Enköping - Runhällen och Uppsala - Enköping
flera platser på sträckorna Mjölby - Hästholmen och Linköping - Hultsfred
Vid Persberg och Kallviken på Inlandsbanans sydligaste del
Fyra korsningar på sträckan Malung - Särna
Vid Lundbladsvägen på sträckan Filipstad Ö - Finnshyttan
Fyra platser på linjen Vartofta - Tidaholm
Kåkenäs, Mössenäs norra, Strävsliden, Stineröd, Lilla Fors, Skådene, Ledum och Ryk på Bohusbanan
Två vägar vid Åsa på Västkustbanan, dock bevakning endast sommartid.
Fyra platser på sträckan Varberg - Ätran; en av dessa grindanläggningar hade tillkommit 1940.
Fyra övergångar längs Lysekilsbanan, en av dem hade fått grindar just 1940.
Tre platser på sträckan Göteborg - Borås
Åtta korsningar vid Uddevalla - Lelångenbanan
Gullvik vid Kontinentalbanans utfart från Malmö 
Fyra korsningar på banan Barsebäckshamn - Sjöbo
Tre platser på sträckan Helsingborg - Eslöv
Örja på linjen Billberga - Landskrona
Norra Nöbbelöv mellan Vallkärra och Lund
Sex platser på sträckan Lund - Staffanstorp - Trelleborg
Flera platser mellan Veinge och Hässleholm
Goentorpsvägen på linjen Helsingborg - Hässleholm
Ett stort antal platser på sträckan Värnamo - Kärreberga (Skåne - Smålandsbanan)
Flera vägar på sträckan Östersund - Storlien, bland annat en korsning i Östersund bevakad endast under badsäsong
Flera korsningar på Inlandsbanan Östersund - Hoting
Kvarnsveden på sträckan Ljusdal - Långsele, inga kryssmärken, bevakad endast juni - september, Forsedammen på samma linje
16 korsningar på Ostkustbanan Gävle - Sundsvall
Vattlångsvägen och Hånick på Bergsjöbanan
Karlslund mellan Kilafors och Bollnäs
Nybovägen mellan Lörstrand och Järvsö
Nio korsningar på Inlandsbanan mellan Mora och Brunflo. Vägvakten vid en av dessa, Kronoparken norra mellan Tandsjöborg och Fågelsjö, manövrerade kanske även bommarna vid Kronoparken södra som låg ca 700 meter bort.
Två vägar på sträckan Sveg - Hede
Fem vägar mellan Bollnäs och Orsa. Vid en av dessa platser, Torsmovägen, manövrerade vägvakten även bommar vid en drygt 400 meter bort belägen korsning
16 plankorsningar på linjen Sundsvall - Härnösand - Långsele
Tre korsningar mellan Forsmo och Hoting
Tre vägar vid Inlandsbanan mellan Hoting och Storuman
Oljekällaren mellan Luelå och Notviken. Vägvakten manövrerade kanske även bommarna vid de närbelägna korsningarna Hertzögatan och Bergviksvägen 
Tre korsningar på sträckan Boden - Haparanda
En korsning mellan Umeå och Holmsund
Två vägar på linjen Bastuträsk - Skelleftehamn
En korsning på stambanan mellan Långsele och Vännäs
Två korsningar på linjen Mellansel - Örnsköldsvik
Sex vägar vid banan Hällnäs - Storuman
Tre korsningar vid Inlandsbanan delen Storuman - Arvidsjaur
Druvefors mellan Borås och Gånghester, manövrerade troligen även bommarna vid en väg 330 meter närmare Borås
Nio vägar mellan Gånghester och Alvesta
Fem platser mellan Varberg och Borås
Sex platser mellan Borås och Herrljunga
Åtta korsningar på sträckan Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga
Sju vägar på linjen Falkenberg - Limmared
Tre platser på sträckan Kalmar - Emmaboda
Sex vägar på linjen Nybro - Nässjö. Vid en av platserna skulle vägvakten kunna tänkas även manövrera bommarna vid den 200 meter bort belägna korsningen Rödaledsvägen 
Fyra korsningar på sträckan Kalmar - Berga
Två vägar vid Mönsterås - Fagerhult
Fyra korsningar mellan Kalmar och Torsås samt en vid sidolinjen till Påryd


Fällbommar manövrerade av särskild vägvakt fanns bland annat vid

Skinnarbo på sträckan Knypplan - Örbyhus
Tensmyra mellan Marma och Älvkarleö
Mossbo och Hästbäcken mellan Orrskog och Söderfors
Två vägar mellan Uppsala N och Ekebybruk
Vimmerby
Grundbro samt Ulfhäll och Bänninge (troligen gemensam vägvakt för de två sistnämnda) på banan till Strängnäs
Olskroken
Göteborg Tingstad - Sannegården
Inlandsbanans södra infart till Mora, tre korsningar, troligen gemensam vägvakt
Två plankorsningar vid Malung, troligen samma vägvakt
Brunnsbo mellan Göteborg Tingstad och Lillhagen
En korsning mellan Uddevalla H och Uddevalla C på f d UVHJ
Fem korsningar vid Kontinentalbanans infart till Trelleborg (troligen gemensam vägvakt)
Lomma kyrka och Lomma lastplats, troligen samma vägvakt
Sjöbobadet och Tungan på sträckan Barsebäckshamn - Sjöbo
Tre övergångar vid två platser på  sträckan Helsingborg - Eslöv
Axeltofta mellan Landskrona och Kävlinge
Bökebergsslätt på sträckan Staffanstorp - Trelleborg (två vägar)
Kvinnosten på sträckan Alvesta - Blädinge; sköttes dock nattetid från station (antagligen Blädinge)
Älmhult södra på södra stambanan; sköttes dock nattetid från stationen
Kullavägen och Hälsovägen på sträckan Ödåkra - Helsingborg F
Ottarps kyrkoväg mellan Billesholms gruva och Landskrona
Vittsjökvarn på linjen Veinge - Hässleholm
Flera platser på linjen Hässleholm - Helsingborg
Trolleholm på sträckan Klippan - Eslöv
Ett stort antal platser på sträckan Värnamo - Kärreberga (Skåne - Smålandsbanan). En av korsningarna hade för övrigt inga bommar utan "avspärras med kätting".
Tre vägar på sträckan Östersund - Täng, troligen gemensam vägvakt
Hemmanet södra och norra, gemensam vägvakt, sträckan Njurunda - Svartvik på Ostkustbanan
Tre vägar i Ljusdal: två av dessa bevakades från samma bomkur
Två vägar i Mora (utfarten mot Orsa), troligen gemensam vägvakt
Östrand på sträckan Skönvik - Timrå, manövrerades från Östrandsfabrikens vaktmästarebostad
Storgatan, Bryggargatan och Kyrkvägen i Sollefteå, manövrerades samtliga från Bryggargatan
Södra Sunderbyn på sträckan Luleå - Boden
Kombinerade bron mellan Åskilje och Gunnarn (Storuman - Hällnäs)
Kombinerade bron mellan Storuman och Blattnicksele (Inlandsbanan)
Kombinerade bron mellan Pakkoselet och Harsprånget (Inlandsbanan)
Fridhemsvägen och Flygfältsvägen på sträckan Sandseredsby - Jönköping, troligen gemensam vägvakt
Horreds banvaktstuga på sträckan Varberg - Borås
Två platser mellan Borås och Herrljunga
Tre vägar på sträckan Uddevalla - Vänersborg - Herrljunga
Tre vägar på sträckan Falkenberg - Limmared, varav två på kort avstånd från Sandgatan i Falkenberg, där bommarna fälldes av "lokp. i Fab" = lokstallspersonal? Möjligen bevakade "lokp." även de två ytterligare vägarna?
Tre gator mellan Kalmar C och Kalmar S (troligen gemensam vägvakt)
Två korsningar mellan Kalmar och Torsås

Vägvakt men inga bommar eller grindar

En sådan övergång fanns vid Dalalund på linjen Falkenberg - Limmared


Enbart ljudsignaler (ringverk)

fanns bland annat vid

flera platser på sträckan Stockholm - Krylbo
flera platser mellan Norrköping och Mjölby
tre anläggningar mellan Hallsberg och Frövi
flera korsningar på Västra Stambanan
tre icke-automatiska anläggningar vid  Uddevalla - Lelångenbanan (låg vid station och manövrerades därifrån)
tre vägar på sträckan Genevad - Veinge (Västkustbanan)


Hamn- och industrispår

Ofta bevakades dessa korsingar av växlingspersonal. I Värtan nöjde man sig dock med att ringa i lokets klocka när de 38 korsningarna passerades.

I Göteborg anges för hamnbanan på södra älvstranden "Särskilda föreskrifter av KB för Göteborgs stad" (KB - Konungens befallningshavande = Länsstyrelsen)

I Alingsås korsade Köpmannagatan ett industrispår där det som skyddsanordning anges "Vagnar framföras med handkraft". Man hoppades väl att växlingspersonalen därmed inte lyckades få upp någon farlig fart.



Källa

SJ bantekniska byrå, signalavdelningen, dnr 31/41 (Riksarkivet]




Vägskydd


Startsidan




Uppdaterad den 29 december 2023