Roslagsbanan - signalanläggningar och säkerhetstjänst

Signaler
Djursholmslinjerna
Ställverk
Stocksund - Långängstorp
Linjeblockering
Engelbrektsgatan
Fjärrstyrning - CTC

Vägskydd
Stockholm Ö
Stocksund

Dj Ösby
Allmänna bestämmelser
Rimbo
Telekommunikationer
Dannemora - Hargshamn





När det gäller signalsäkerhetsanläggningar och trafikledning är Roslagsbanan intressant av flera skäl:


Dubbelspår kom tidigt närmast Stockholm, till en början dock officiellt som "förlängda mötesspår". 1931 fanns dubbelspår till Roslags Näsby, med undantag av bron vid Stocksund. Denna  svängbro var länge en trång sektion, i synnerhet som de angränsande dubbelspårsavsnitten hade kurvor med liten radie och därmed låg hastighet.

Rörliga broar fanns även vid

Källor



Sidan uppdaterad den 28 augusti 2013

Startsidan